• E-Bestel
    X

Voeding in de Zorg - januari 2019


Wat is waar over afvallen?

Het nieuwe jaar is begonnen. Voor veel mensen is dat hét moment om gewicht te verliezen. Maar, hoe pak je dat aan? En wat klopt er van al die beweringen over gezond eten? In deze nieuwe rubriek checken we drie uitspraken over gezonde voeding.

Na 8 uur ’s avonds moet je niet meer eten
Je krijgt het vast weleens te horen: alles wat je na 8 uur nog eet wordt direct omgezet in vet. Maar klopt dit wel?
Nee! Het tijdstip waarop je eet heeft geen invloed op je gewicht. Je stofwisseling verloopt ook later op de avond goed. In veel Mediterrane landen eten ze altijd later op de avond en mensen zijn daar niet dikker. Het gaat natuurlijk wel om de totale hoeveelheid die je op een dag eet. 

Een tosti is net zo gezond als een boterham met kaas
Ja! De vloeibare kaas ontstaat doordat de vetten smelten, maar daarmee verandert er niks aan die vetten. Gesmolten kaas is net zo gezond als ongesmolten kaas. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je verder nog op die tosti doet. Een flinke klodder mayonaise bijvoorbeeld levert wel extra calorieën.

Als je wilt afvallen moet je minstens 2 liter water per dag drinken
Vocht is belangrijk en heeft verschillende functies in het lichaam, zoals de opname van voedingsstoffen en het regelen van de lichaamstemperatuur. Maar moet je iedere dag 2 liter water drinken om af te vallen?

Nee! Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Water is een goede dorstlesser, maar het is een misverstand dat je 2 liter per dag moet drinken. Ook andere dranken, zoals melk- en melkproducten tellen mee. Kies als je wilt afvallen wel voor drankjes die binnen de schijf van vijf vallen.

Ook een uitspraak laten checken? Stuur ons een e-mail.


5 makkelijke beweegtips

Na een dag hard werken heb je niet altijd zin om een rondje te rennen of naar de sportschool te gaan. Wist je dat tussendoor bewegen ook heel goed kan? We geven je 5 beweegtips voor tussendoor.

Ga naar buiten met de bewoners!
Probeer om iedere dag naar buiten te gaan! Het is helemaal mooi als het lukt om met de bewoners  een gezamenlijke wandeling te maken. Bewegen is goed voor de bewoners. Vrijwilligers en mantelzorgers willen vast helpen. Tip: organiseer op twee vaste dagen in de week op een vast tijdstip een wandeling.

Stiekem squaten
Een squat is een hele simpele beweging die eigenlijk altijd kan. Buig door de knieën en doe alsof je op een stoel gaat zitten. Doe dit 10 keer snel en 10 keer langzaam. Zie ook deze video.

Lunchwandelen
Als er tijd is om te lunchen is het heel verleidelijk om lekker op een stoel te ploffen. Maar wist je dat je van een wandeling tijdens je lunchpauze veel meer energie krijgt? Tip: maak een lunchwandel-appgroep aan en vraag of alle collega’s meedoen. Leuk, want zo spreek je ook nog eens collega’s van andere afdelingen!

Op de fiets naar het werk
Het is heel verleidelijk om met de auto of met het OV naar je werk te gaan. Daag jezelf uit en ga vaker op de fiets. Je zult zien dat je een stuk frisser op je werk aankomt en vaak is het nog sneller ook! Zorg wel voor een goed regenpak, zodat je niet kletsnat aankomt op je werk.

Span die buikspieren aan!
Je ‘core’ is superbelangrijk. Op je werk doe je natuurlijk geen sit-ups. Maar ook als je staat of zit kun je je buikspieren aanspannen. Knijp af en toe bewust in je buik en let op je houding als je loopt of staat. Til je linkerbeen 10 keer op en daarna je rechterbeen. Zo train je de buikspieren ook.


Positieve voornemens

‘Het is januari, dus nu ga ik letten op mijn voeding en meer bewegen’, hoorde ik laatst van een zorgmedewerkster. Zij is niet de enige: acht op de tien Nederlanders heeft goede voornemens. Of het nou stoppen met roken, afvallen of meer bewegen is.

Fit is gezond
De definitie van gezondheid is volgens de WHO (de wereld gezondheidsorganisatie) het compleet vrij zijn van fysiek, geestelijk en sociaal ongemak. Maar, ho eens even. Dat betekent dat de meeste bewoners nooit gezond en fit kunnen zijn. Laatst hoorde ik over het concept positieve gezondheid. Daarin wordt gezondheid heel anders beschreven. Het gaat niet om wel of niet ziek zijn, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen om te gaan. Het mooie hieraan is dat mensen hun eigen regie voeren en gezondheid dus persoonlijk is. Hier kun je meer lezen over positieve gezondheid.

Verschillende dimensies van gezondheid
Fit zijn is dus persoonlijk. De ene bewoner voelt zich gezond als hij of zij nog veel sociale activiteiten kan bijwonen, de andere voelt zich fit door regelmatig naar buiten te gaan. Goed om met het team te bekijken en te weten wat voor iedere bewoner geldt. Zo kun je zorgen dat iedereen fit is op zijn eigen manier.

De rol van voeding
Het mooie is dat voeding op meerdere vlakken een rol kan spelen. Eiwitten hebben invloed op de spieren, ze dragen bij aan de instandhouding van spiermassa. Bovendien zorgt eten voor verbinding, daardoor is voeding ook vanuit sociaal oogpunt heel belangrijk.

Denk ook aan jezelf!
Eigenlijk gelden die dimensies van gezondheid ook voor jou. Zorgen dat je fit aan het nieuwe jaar begint is meer dan alleen goede voornemens hebben. Daag jezelf eens uit en kom erachter waar jij echt fit van wordt. Is dat een halve marathon of meer tijd voor vrienden en familie. Is het een cursus mediteren of je huis verbouwen?

Positieve voornemens!
Laten we uitgaan van een positieve benadering van gezondheid, voor zowel onszelf als de bewoners. Ik wens jullie dan ook een positief 2019!


Dit is wat mij opvalt!

Na 22 jaar horeca was werken in de zorg een enorme overgang… Weet je waarom? Ik zag dat iedereen dag-in-dag-uit hetzelfde deed in de keuken. De koks waren een beetje kwijt waar het echt om ging.

Ik heb zes jaar lang op een locatie in Eelde gewerkt. Daar moest het anders, vonden we. We zijn begonnen met meer zelf koken. We gebruiken nu alleen nog maar pure ingrediënten en maken alles zoveel mogelijk zelf. Er wordt weer aandacht besteed aan eten en dat heeft effect! Als je nu rond etenstijd over de gangen loopt, ruik je de heerlijkste geuren. Dat heeft direct effect op de eetlust van de bewoners en daardoor hebben de koks weer veel plezier in hun werk.

Zelf koken is vast veel duurder, hoor ik vaak. Een gehaktbal uit de vriezer kost 70 cent, maak je ‘m zelf dan kost ie 1 euro. Maar, mensen die nota bene de oorlog hebben meegemaakt, verdienen toch kwalitatief lekker eten? Bewoners kunnen kiezen uit twee menu’s of een vlees, vis of vegetarisch gerecht. Zo hebben ze dus 5 verschillende keuzes. Hoe we dat financieel doen? We hebben een goedlopend restaurant. Ongeveer 80% van de mensen die bij ons eten komen van buitenaf. Dat zijn vaak alleenstaande ouderen uit de buurt. Ze krijgen een lekkere betaalbare maaltijd en ook nog een boel gezelligheid. Mooi en nog winstgevend ook. Dat is toch een perfecte combinatie?!

Tussen de maaltijden door willen we ook zoveel mogelijk naar pure basisproducten. Zo ben ik heel trots op ons ‘blenderproject’. Op iedere afdeling heb ik een blender neergezet. Bij ons krijgen de bewoners geen pakjes drinkvoeding meer, maar zelfgemaakte smoothies met verse ingrediënten, zoals fruit, groente, noten en zuivel als basis. Dat doen we in samenwerking met de diëtist, zodat we weten wat het effect is op het gewicht van de bewoners.

De volgende stap is dat we naar 6 maaltijdmomenten per dag gaan. Waarom moeten mensen een driegangendiner achter elkaar opeten als dit eigenlijk veel te veel is? Geef bewoners een soepje, een tijd later een warme maaltijd en voor het slapen gaan een toetje. De eiwitten in zuivel dragen nog bij aan de instandhouding van de spiermassa ook.

Dus..

Wat mij opvalt is dat er in de zorg te weinig aandacht voor voeding is en dat te snel wordt gegrepen naar kant- en klaar producten. Dat is zo zonde! Aandacht voor voeding heeft direct invloed op hoe we ons voelen. Het kost misschien tijd en energie, maar dat móeten we gewoon voor elkaar over hebben.